Tidigare i år meddelade Google Ads sin avsikt att i första hand övergå till realtidsauktioner för appar. Som ett resultat har Google Ads slutat köpa på multicall-förfrågningar i vattenfall som inte innehåller en annonsenhet för budgivning, och i januari 2024 kommer de även att sluta svara på multicall-förfrågningar inom hybridkonfigurationer.
I ett försök att fortsätta leverera det bästa värdet för våra annonsörer kommer Google Ads att fortsätta investera i system som upptäcker multicall-beteende. Utöver detta kommer Google Ads att övervaka försök att kringgå våra system för detektering av multicall och avser att sluta köpa från publicister som använder tekniker för att undvika detektering av multicall. Ett exempel på sådana tekniker inkluderar men är inte begränsat till:
Missvisande av annonsenhet – Frekvent skapande, användning eller manipulering av nya annonsenheter i multicall-förfrågningar. Vanligtvis används felaktig presentation av annonsenheter för att dölja förekomsten av kedjor av relaterade multicall-förfrågningar.
Från och med den 20 januari 2024 kan Google Ads stoppa köp i utgivarappar under en period på 1 vecka till 1 månad baserat på omfattningen av både tidigare och nu upptäckta missbruk.
Källa: https://support.google.com/google-ads/answer/14323893?sjid=613111177818503110-EU