Google är den mest använda sökmotorn i Sverige med cirka 97% marknadsandel, vilket motsvarar ca 55 miljoner sökningar varje dag. Detta innebär att det är avgörande för företag att ranka högt på Google. När vi annonserar på Google Ads är det viktigt att välja det mest lämpliga annonsformatet baserat på dina mål och kundresa. För att lära dig mer om de olika alternativen kan du läsa vidare. Dessutom kan du ta en titt på de hetaste söktrenderna i Sverige för 2022 för att få en bättre förståelse för hur du kan optimera dina annonser.
Google sökannonser
Vill ni synas högst upp i sökresultaten för att locka potentiella kunder? Med Google Ads-sök kan vi hjälpa er att placera textannonser på Sveriges mest populära sökmotor. Oavsett era målgrupper, som B2B LeadGeneration eller e-handel, är Googles klassiska sökannonser en högrelevant annonsform. När ni annonserar med Google sökkampanjer kan era annonser visas både på Google och andra sökwebbplatser relaterade till era sökord. Nedan ser ni ett exempel på annonser vid en engelsk sökning om gitarrer.
För Google sökannonser finns det två kanaler att hålla reda på!
Googles sökwebbplatser: Annonser kan visas på flera platser i Googles söknätverk. Till exempel ovanför eller under sökresultaten i Google Sök, eller bredvid, ovanför eller under sökresultaten på Google Play, Shopping-fliken och Google Bilder. Det innebär att du kan nå din målgrupp på flera olika plattformar samtidigt och öka dina chanser att få synlighet och öka din försäljning. Det är viktigt att tänka på vilken typ av annonsering som passar bäst för din produkt eller tjänst och vilka målgrupper du vill nå. Genom att använda Googles olika annonseringsalternativ kan du anpassa din annonsering för att nå rätt målgrupp, vid rätt tidpunkt och på rätt plats.
Googles sökpartner: Annonser kan visas på olika platser för att öka synligheten och räckvidden för din annons. Vid sökresultat på webbplatser hos Googles sökpartner är en plats där annonsen kan visas. Detta innebär att dina annonser kan visas på hundratals webbplatser som inte tillhör Google, och även på Google Video och andra Google-webbplatser. Det är ett effektivt sätt att öka exponeringen för din annons och nå ut till en bredare publik. Dessutom kan annonser visas som en del av en relaterad sök- eller länkenhet, vilket gör det möjligt att nå potentiella kunder som söker efter liknande produkter eller tjänster. Det är viktigt att vara närvarande på flera olika platser för att öka chanserna att nå ut till din målgrupp och maximera effektiviteten för din annons.
Google Shopping-annonser
Bedriver ni en e-handel? Vi hjälper er att nå ut till rätt personer som söker eller visar intresse för er produktkategori genom Google shopping. Shopping-annonser, även kallat produktannonser, visas på Shopping-egendomen, på Google Sök, på Google Bilder och hos Googles sökpartner. Här framförs länkar till produkterna ni erbjuder genom bilder. Annonserna innehåller information om er produkt med till exempel, bild, titel, pris samt länk till er butik. Produktinformationen skickas via ett länkat Google Merchant Center konto som vi hjälper er att konfigurera.
Google Display ads
Vill ni synas utanför Google Sök? Med Google Display och Discovery ads når ni nya potentiella kunder genom visuellt engagerade annonser på webbplatser och appar. Display-nätverket når kunderna tidigare i köpcykeln och kan påminna om tidigare besök. Med Discovery ads når ni kunderna när de utforskar Googles innehåll.
Google Discovery ads
Google Discovery ads påminner om Google display annonser men utnyttjar ett annat nätverk.
Med en möjlig räckvidd på tre miljarder människor världen över varje månad i flödena på YouTubes startsida och Att titta på härnäst, Förslag och flikarna Kampanjer och Socialt på Gmail kan du nå fler potentiella kunder när de söker efter allt från de senaste modetrenderna till nya matlagningsvideor i Googles populära tjänster.
YouTube ads
Vi kan hjälpa er att effektivt marknadsföra er produkt eller tjänst på YouTube genom videoannonser. Ni betalar bara för annonser som faktiskt tittas på. Människor kan hitta era videor genom sökningar, föreslagna videor eller startsidan. Detta ger er en unik möjlighet att nå potentiella kunder på ett personligt och minnesvärt sätt genom visning bredvid eller under YouTube-videor.